Pro úspěšné a trvalé hubnutí potřebujeme získat správný odhad množství jídla, které konzumujeme. Obvykle máme porce příliš velké a naše tělo musí nadbytek energie ukládat do tukových zásob.

Prvním krůčkem k úspěchu bude, že se pokusíte na jídlo soustředit a nedělat při jídle tisíce jiných činností. Jezte pomaleji, než jste zvyklí, vychutnejte si jídlo plnými doušky. První sousta vychutnáte, další jíte už stejně jen ze setrvačnosti.

Proto abychom hubli, je potřeba docílit nižšího příjmu energie, než-li naše tělo spotřebuje. Na zhubnutí 1 kg tělesného tuku je potřeba energetický deficit zhruba 25 000–30 000 kJ. Pokud tedy snížíme denně energetický příjem o 2 000 kJ, za týden je to 14 000 kJ, tedy okolo půl kg tuku, což je optimální rychlost hubnutí. Každý člověk je jiný v mnoha aspektech a též ve schopnosti hubnout. Každý má za sebou jinou životní historii. Někdo už zhubl a nabral za svůj život desítky kilogramů, někdo přibral poprvé, protože např. přestal kouřit apod. Každý má jinak výkonný metabolismus, každý jinak spaluje tuky, tedy každý hubne při jiném energetickém příjmu. V každém případě ale platí, že nestačí jen bezmyšlenkově snížit příjem potravy, ale musíme současně zachovat optimální přísun potřebných živin, abychom naopak nehubli svalovou hmotu, ale právě tuk.


Většinou se energetický příjem při rychlosti hubnutí půl kilogramu až kilogram za týden pohybuje kolem 6 000 - 7 000 kJ za den u žen, u mužů je to zhruba 7 000 - 9 000 kJ. Některé ženy a někdy i muži mohou mít po nespočtu předchozích diet úspornější metabolismus a je třeba příjem snížit ještě více. Vhodnější je však vždy raději navyšovat pohybovou aktivitu a energetický příjem už více nesnižovat, protože by mohlo dojít k deficitu některých důležitých živin.
 

Seznamte se tedy především se složením potravin, vhodným pomocníkem k sestavení optimálního jídelníčku je program SEBEKOUČINK. Najděte nové druhy potravin, snažte se o pestřejší jídelníček a uvidíte, že se vám tělo v dobrém odvděčí. Dobrým průvodcem vám budou také materiály společnosti STOB - kniha Nakupujeme s rozumem, vaříme s chutí, Talířky - jídelníček na celý den a spousta dalších.

Několik tipů pro počtáře

Zhubněte za týden půl kilogramu, tj. něco málo přes dva kilogramy za měsíc, tedy 26 kilogramů za rok!

Pokud chcete snížit příjem o 2 000 kJ denně, odpusťte si každý den jednu z následujících potravin:

dva chlebíčky, 80 g buráků, 80 g čokolády, dva půllitry tmavého či tři půllitry světlého piva, dva proužky bábovky (120 g), jeden croissant, chléb se sýrem (100 g chleba a 60 g hermelínu, nivy nebo 45procentního ementálu), 100 g bagety, 100 g vysočiny či čabajky, 100 g játrové paštiky, 100 g smaženého sýra, 120 g řízku, 150 g husy, jeden Big Mac, 100 g slaného pečiva či tyčinek, nebo litr sladké limonády, džusu apod.