Na našich komunitních webových stránkách www.stobklub.cz právě v rámci projektu Prožij rok zdravě probíhá měsíc věnovaný luštěninám. Jedná se o potravinu, kterou jedni milují, druzí se jí vyhýbají. Luštěniny ale nemusí evokovat pouze neoblíbenou hrachovou kaši s párkem ze školní jídelny, v dnešní době jsou součástí mnohých moderních a chutných jídel a některé světové kuchyně se bez nich prostě neobejdou.

Luštěniny mají díky svému složení také řadu příznivých účinků na lidské zdraví a jejich pravidelná konzumace má s vysokou pravděpodobností pozitivní účinky na kardiovaskulární systém, trávicí trakt, přispívá k ochraně před vznikem nádorových onemocnění a snižuje riziko vzniku diabetu II. typu a dalších onemocnění.

Žádné potraviny však nejsou samospasitelné a vždy je potřeba pohlížet především na celkový jídelníček... Luštěniny by do něj však měly zcela jistě patřit. 

A jaké složky luštěnin mohou pozitivně ovlivnit naše zdraví? A mohou mít luštěniny i negativní účinky?

V luštěninách je vysoký obsah vlákniny, která podporuje správné fungování tlustého střeva a má vliv i na metabolické procesy v organismu. Vláknina jako taková, prokazatelně působí v prevenci mnoha civilizačních onemocnění. Tuto složku luštěnin lze tedy jednoznačně považovat za přínosnou pro naše zdraví.

Luštěniny jsou rovněž významné svým vysokým obsahem antioxidantů. Jedná se zejména o polyfenoly, které mají kromě antioxidační aktivity pravděpodobně i další příznivé účinky na lidský organismus. Mohou působit protizánětlivě i jako prevence před vznikem rakoviny a aterosklerózy. Mezi důležité polyfenoly obsažené v luštěninách s mnoha pozitivními účinky patří isoflavony. Ty vykazují jak antioxidační aktivitu, tak pravděpodobně pomáhají snižovat hladinu škodlivého LDL-cholesterolu. Některé isoflavony, zastoupené významně především v sójových bobech se řadí mezi tzv. fytoestrogeny. O účincích těchto zajímavých látek se dozvíte více v dalších článcích na portálu projektu Prožij rok zdravě.

Luštěniny obsahují i řadu dalších látek, které mohou dle výsledků některých studií v lidském organismu působit pozitivně, ať už na kardiovaskulární systém, trávící trakt nebo v prevenci vzniku nádorových a jiných onemocnění, ale které mohou mít zároveň i negativní účinky na naše zdraví. Jedná se mimo jiné o fytáty, saponiny, alfa‑galaktosidy či lektiny, což jsou látky, o kterých se častěji mluví jako o nežádoucích, tzv. antinutričních látkách, a kterým jsme se podrobněji věnovali v tomto článku.

Můžeme tedy říci, že u zdravých jedinců je velmi vhodné zařazovat luštěniny pravidelně do jídelníčku, a to pro jejich nesporné pozitivní účinky na zdraví. Měli bychom však vzít v úvahu i negativa této potraviny v podobě přítomných antinutričních a přírodních toxických látek. Ty by při opravdu časté konzumaci luštěnin ve velkém množství mohly mít i negativní dopady.

A znovu se ocitáme u našeho starého známého doporučení, že strava by rozhodně neměla být jednostranná, ale naopak pestrá a vyvážená, abychom si zajistili dostatečný přísun všech podstatných živin a zabránili nadměrnému příjmu látek negativně působících. Takže i luštěniny konzumujte sice s chutí, ale i s mírou! :-) 

Máte chuť se dozvědět další zajímavé informace nejen o luštěninách? Přejděte na komunitní web www.stobklub.cz nebo rovnou na portál Prožij rok zdravě.

Těšíme se na vás.